links boven

dinsdag 17 februari 2015

Gehaakte kindermuts met sjaal

Om even door te borduren op de Wafelsteek van 
het vorig blogbericht, heb ik nog een Kindersjaal gehaakt
voor een kind van 3 jaar in dezelfde steek!

En kijk eens hoe lief dit staat!


Met haaknaald nr. 8 en de Gemeleerde Wol van de Zeeman
en 12 steken breed haakte ik de sjaal.
Toen de sjaal af was heb ik de sjaal in de rondte
 afgehaakt met vasten!
Aan het eind heb ik er toch nog leuke kwastjes aangemaakt!
Dat vond ik meer af!


De Kindermuts haakte ik ook met dezelfde wol 
en dezelfde dikte haaknaald als de sjaal!

Haakbeschrijving Kindermuts:

Haak 39 losse en sluit de ring met een halve vaste.

Toer 1 : haak halve stokjes
Toer 2 t/m 4 : In elke steek een front post stokje 
(zie vorig blogbericht)
oftewel reliefstokje: voor langs om het stokje van de vorige toer (= boordsteek) 
Maak evt. de boordsteek breder als je wilt...

Toer 5 t/m 8: 1 stokje, 1 front post stokje (reliefstokje)
Deze 2 steken steeds herhalen tot einde toer.
Let op dat je dezelfde steken boven elkaar haakt
 in de volgende toeren...
Toer 9 : Haak Stokje boven Front Post Stokje van vorige toer
en haak Front Post Stokje boven Stokje van vorige toer!
 Herhaal deze steken de rest van de toer.
Toer 10 t/m 12: Haak boven het stokje van vorige toer 1 stokje en boven het front post stokje
van vorige toer een front post stokje

Om de 4 toeren wissel je het stokje
 en front post stokje van volgorde,
dus steeds verspringend,
zo krijg je een leuk patroontje....
Doe dit in totaal 5 keer of net zo vaak als je wilt!
Hecht af!


Je rijgt nu met een draad en naald door de bovendste
 lussen in het rond en trekt dit aan
 tot de bovenkant helemaal dicht is
en hecht af!
Zo de muts is klaar!


Voor mijn gevoel was het nog niet helemaal af,
dus maakte ik een grote pompoen
en zette die met naald en draad vast aan de bovenkant!

Hoe je een pompoen maakt,
volg even deze link

Of gebruik een PomPom maker om pompoentjes te maken
zie dit Youtube filmpje:


Ook met je vingers kan je een pompoen maken
Ook leuk! Kijk even hier:



Veel plezier met het haken van de sjaal 
en muts met pompoen!

Liefs groetjes Lindevrouw

3 opmerkingen:

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me